Joonas Juntunen johtaa Alfarocin myyntiä

”On mahtavaa päästä mukaan tähän kasvutarinaan”

Syyskuun alussa Alfarocin myyntijohtajana aloittanut Joonas Juntunen on logistiikka-alan konkari. Aiemmin sekä ulkoistetun logistiikan että sisälogistiikan markkinajohtajalla toiminut Juntunen ihailee Alfarocin ketteryyttä ja tekemisen meininkiä.

Mikä sai sinut innostumaan työskentelystä Alfarocilla?

Minua viehätti hypätä tällaisen kasvun äärelle. Tiian (Tiia Bister, toimitusjohtaja) ja Janin (Jani Kakkonen, omistaja, hallituksen puheenjohtaja) innostus on tarttuvaa ja Alfarocin mahdollisuudet kiinnostavat. Näen Alfarocilla selkeän aseman premium-luokan palveluntuottajana ja ketteränä toimijana, joka satsaa vahvasti laatuun. Tätä kannattavaa kasvua haluan olla edistämässä.

Millaista osaamista tuot Alfarocille?

Olen työskennellyt aiemmin alan markkinajohtajilla, joissa mittakaavat ovat suuria. Se on vaatinut hyvin standardisoituja ja optimoituja prosesseja sekä järjestelmällistä asiakkaiden hallintaa ja uusasiakashankintaa. Vaikka siinä voi olla omat kankeutensa, uskon, että siitä maailmasta on myös paljon hyödyllistä tuotavaa tänne. Ainakin näitä prosesseja aion luoda ja tuoda Alfarocille.

Millaisia haasteita näet logistiikka-alalla tällä hetkellä?

Koronan aiheuttama komponenttipula näkyy edelleen Euroopassa. Koska saatavuuteen ei voi luottaa, isot tukkuliikkeet joutuvat ostamaan valtavat määrät tavaraa ja kasvattamaan varastojaan. Kuluttajat eivät kuitenkaan tällä hetkellä käytä samalla tavalla rahaa kuin ennen, joten tavaraa seisoo varastoissa, eikä tarvetta lisäarvopalveluille ole. Tämä koske koko alaa Euroopan laajuisesti ja aiheuttaa paineita kaikille.

Mitkä ovat Alfarocin vahvuudet vaikeassa markkinatilanteessa?

Ketteränä toimijana Alfaroc voi reagoida asiakkaiden tarpeisiin nopeasti ja lähteä kehittämään entistä kohdennetumpia ja räätälöidympiä palveluita asiakkaille. On paljon yrityksiä, joissa ei ole järkevää tuottaa itse kaikkea, vaan osa esimerkiksi tavarana vastaanoton ja -lähettämisen palveluista tai koko sisälogistiikka ja varastointi, on tehokkaampaa ulkoistaa. Haastavat markkinatilanteet avaavat yhtä lailla kaikilla keskusteluja siitä, mitä on se ydinosaaminen, johon kannattaa panostaa ja mihin kannattaa etsiä kumppani.

Mikä logistiikka-alassa viehättää?

Minulla tämän työn suola on aina ollut ihmiset ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen. Haluan luoda läheiset suhteet asiakkaisiin ja viettää heidän kanssaan aikaa muutenkin kuin tiukasti työagendalla tai vain Teamsin välityksellä. Uskon, että aidoista, rennoista kohtaamisista syntyy lisäarvoa molemmille osapuolille ja molempien bisnekselle.

Mitä teet vapaa-ajallasi?

Vapaa-aika on aina joka toinen viikko, jolloin 6-henkisen uusperheemme lapset eivät ole meillä. Silloin harrastan SRA -ja IDPA-ampumista.

On hämmästyttävää, miten paljon Alfaroc on kasvanut ja saanut aikaan viime vuosina.