Työterveys ja -turvallisuus – “Sähköinen ilmoituskanava on taas yksi askel eteenpäin vastuullisuustyössämme”

Alfaroc Logisticsin johtamisjärjestelmät auditoitiin ensimmäisen kerran vuonna 2019, ja yritykselle myönnettiin ISO 9001 laatu-, ISO 14001 ympäristö- sekä ISO 45001 työterveys- ja työturvallisuussertifikaatti.

Tänä keväänä järjestelmät auditoitiin uudelleen. Tällä kertaa auditoijan huomio kiinnittyi erityisesti tuotantotilojen siisteyteen sekä henkilöstön aktiiviseen ja myönteiseen asenteeseen. Erityisen hyvää palautetta saatiin työterveys- ja työturvallisuustoiminnasta, johon on panostettu COVID-19 pandemian aikana paljon.

”Korona-aika on sujunut meillä hyvin, sillä työntekijämme noudattavat ohjeitamme todella tunnollisestiIhmisten terveys on aina ykkösasia, mutta toki tämä on meille myös iso riskinhallinnallinen kysymys”, kertoo Alfaroc Logisticsin henkilöstöpäällikkö Marinka Linna.

Pakollisten maskien lisäksi esimerkiksi tauot ja taukotilat on Alfarocissa järjestelty niin, että turvavälejä on mahdollista noudattaa. Toistaiseksi yrityksen työntekijöiden keskuudessa on todettu vain muutama koronatartunta, joista ei ole aiheutunut lisätartuntoja.

Toinen auditoijaa kiinnostava seikka oli Alfarocissa toukokuusta alkaen käyttöön otettava sähköinen ilmoituskanavajonka avulla työntekijöillä on mahdollisuus raportoida erilaisia palautteita ja poikkeamia digitaaliseen alustaan. Tällaisia voivat olla esimerkiksi turvallisuusaloitteet tai läheltä piti –onnettomuustilanteet.

Järjestelmä toimii niin, että tuotantotiloihin sijoitetaan QR-kooditarroja, jonka skannaamalla työntekijä voi jättää haluamansa ilmoituksen. Anonyymi järjestelmä ei kerää tietoja ilmoittajasta, mutta sen avulla työntekijä voi seurata, missä tilassa hänen ilmoituksensa on ja kuka sitä parhaillaan käsittelee.

Mobiilikäyttöinen ilmoituskanava on taas yksi askel eteenpäin vastuullisuustyössämme. Haluamme tehdä jokapäiväisestä havainnoinnista helppoa ja uskon, että tällä tavalla ihmiset alkavat kantaa entistäkin isompaa vastuuta yhteisestä hyvinvoinnistamme. Yhtä aikaa vastuutamme työnjohtoa ja tiiminvetäjiä siitä, että kanavaan tulleet ilmoitukset hoidetaan asianmukaisesti eteenpäin”, sanoo Marinka Linna.

Ns. whistle blowing –kanavan hankkiminen liittyy EU-direktiiviin, jonka mukaan kaikilla yli 50 ihmistä työllistävillä yrityksillä on oltava anonyymi ilmoituskanava käytössä vuoden 2022 alusta lähtien.