Alfaroc Logisticsin ja Stora Enson väliset terminaalitoimitukset siirtyivät biokaasuun

Stora Enso on tehnyt sopimuksen kaasukäyttöisestä vetoautosta, joka liikennöi Stora Enson Lahden aaltopahvitehtaan ja Alfaroc Logisticsin huippunykyaikaisen terminaalin välillä. Kuljetusliike Jaakko Pohjola Oy:n ensimmäinen biokaasulla kulkeva vetoauto on hoitanut kaikki Stora Enson tehtaan ja Alfaroc Logisticsin terminaalin väliset kuljetukset toukokuusta 2021 lähtien.

Stora Enson Lahden tehdas käyttää Alfaroc Logisticsin varastoterminaalia asiakastoimitusten optimointia varten. Terminaaliin varastoidaan vuosittain noin 25 000 kuormalavallista valmiita aaltopahvituotteita. Toukokuun alusta lähtien Lahden tehtaan ja terminaalin väliset tavarakuljetukset on hoidettu energiatehokkaasti biokaasua käyttävällä rekalla. Jaakko Pohjola Oy:n omistama uusi kaasulla toimiva vetoauto perävaunuineen ajaa reittiä päivittäin useita kertoja edestakaisin.

”Stora Enso on pystynyt vähentämään arvoketjunsa hiilidioksidiekvivalenttipäästöjä yli neljäsosan vuoteen 2010 verrattuna. Teemme jatkuvasti töitä hiilijalanjäljen pienentämiseksi myös logistiikassamme. Lahdessa liikennoivä kaasuauto on yksi esimerkki uusista vastuullisista ratkaisuista. Auto pienentää kuljetuksen hiilidioksidipäästöjä jopa kymmenesosaan entisestä”, kertoo Stora Enson Suomen maalogistiikasta vastaava johtaja Timo Hatva.

Kaasuauto sopii erityisesti kevyiden tuotteiden kuljetukseen, joten Lahden tehtaan kevyet aaltopahvituotteet ovat tähän tarkoitukseen optimaalisia. Auton reitillä on tankkauspiste, joten auton ei tarvitse poiketa reitiltä tankatakseen.

”Meille on tärkeää tehdä yhdessä asiakkaidemme kanssa toiminnasta mahdollisimman vastuullista. Lahden terminaalimme lämmitys ja sähkö hankitaan maalammön ja aurinkopaneelien avulla. Biokaasulla kulkeva rekka täydentää hyvin vastuullisuustavoitteitamme”, sanoo Alfaroc Logistics Oy:n toimitusjohtaja Tiia Bister.

Kuljetusliike Jaakko Pohjola Oy:n ensimmäinen kaasulla kulkeva vetoauto on Scania R410 ja käyttää paineistettua biokaasua. Moduuliyhdistelmän kokonaismassa on 60 tonnia ja lastauspituus 21 lavametriä. Sen tankkaus kestää 15 minuuttia ja yhdellä tankillisella ajaa noin 600 kilometriä.

”Kehitämme yrityksessämme kestävämpiä toimintatapoja ja suunnittelemme asiakkaidemme kanssa heidän kuljetustarpeisiinsa soveltuvia vihreämpiä kilometrejä. Tähän kyseiseen ajoon biokaasuauto soveltuu hyvin, koska kaasun jakelupiste on lähellä ja kuljetusreitit säännöllisiä”, sanoo Jaakko Pohjola Oy:n toimitusjohtaja Virpi Pohjola.

Lisätietoja:

Tiia Bister, toimitusjohtaja, Alfaroc Logistics Oy, 045 635 1304